I sosiale medier, på boards på busskur og byvegger, i avisannonser: Folkeopplysningskampanjen for selvmordsforebygging skal merkes i de fem ukene kampanjen pågår. Helsedirektoratet har blant annet laget denne sterke og fine filmen som spres i ulike kanaler:
Film fra Helsedirektoratet til kampanjen Snakk om selvmordstanker - det kan redde liv
Et av tiltakene i regjeringens handlingsplan for forebygging av selvmord (PDF) er folkeopplysningskampanjen om selvmordsforebygging.
Hensikten med kampanjen er å øke kunnskapen om at det ikke er farlig å snakke om selvmordstanker. Tvert imot kan det å snakke om slike tanker bidra til å redde liv.
I arbeidet med å forebygge selvmord må vi starte der folk lever og bor, og vi mener at alle kan bidra til å forebygge selvmord.
Kurs og kompetanseheving i kampanjeperioden
Vi ønsker å tilby kompetanseheving til kommunene- og spesialisthelsetjenesten. RVTS Midt arrangerer kurs og kompetanseheving om suicidalitet, i hele kampanjeperioden. Gjennom kompetansehevingen vil vi ha fokus på betydningen av relasjoner. Vi vil se på hvilke sammenhenger suicidalitet oppstår og vedlikeholdes i.
Kampanjeansvarlig. Rita Småvik, Laila Hoff Johansen, Christine Riseth Kvello og Julia Hagen hos RVTS Midt jobber med folkeopplysningskampanjen om selvmordsforebygging.
Alle kan bidra til å forebygge selvmord
RVTS Midt ønsker å bidra til å øke befolkningens kunnskap om selvmordstematikk. Dette for å redusere stigma i samfunnet og for å motivere flere til å søke hjelp. Det er også viktig at flere våger å handle dersom de er bekymret for noen. Det kan være et familiemedlem, en venn, en kollega eller en bekjent.
I løpet av kampanjeperioden vil vi spre viktige budskap for å øke kunnskapen i befolkningen. 27. og 28. oktober inviterer RVTS Midt til konferanse om selvmordsforebygging. Denne er åpen for alle som ønsker å lære mer om hvordan man kan forstå suicidalitet i en relasjonell og eksistensiell kontekst.
Snakk om selvmordstanker - det kan redde liv
Vi ønsker at kampanjen og budskapet skal nå ut til hele den voksne befolkningen. Derfor vil kampanjemateriellet spres i ulike kanaler. Kampanjen retter seg spesielt mot menn i alderen 40-60 år, fordi 2 av 3 selvmord begås av menn.
I Trøndelag har vi tre sørsamiske forvaltningskommuner, Røros, Snåsa og Røyrvik. I disse kommunene vil vi formidle kampanjemateriellet på sørsamisk. Vi vil også tilby et tilpasset kurs i de aktuelle kommunene.
Region midt og lokalsamfunnet
Folkeopplysningskampanjen er del av en større innsats for å forebygge selvmord. Vi vil oppfordre kommunene i region midt til å ha fokus på hvor folk får hjelp i egen kommune og synliggjøre hvilke tilbud kommunene har på sine nettsider.
Underveis i kampanjeperioden vil vi gi opplæring til nøkkelpersonell i lokalsamfunnet, slik at de enklere kan fange opp selvmordstanker og bli tryggere på hvordan de kan snakke om selvmord.
Vi vil gi opplæring til fastleger i klinisk vurdering av selvmordsfare, samt behandling og oppfølging av suicidale pasienter. Videre vil vi tilby personer med økt selvmordsrisiko, og deres pårørende, støtte gjennom kunnskapsbasert behandling og tilgang til selvhjelpsverktøy.
Ambassadørene formidler viktige budskap
Med oss på laget har vi flere ambassadører. Disse skal bidra med å spre budskap i kampanjeperioden. Målet er å nå ut til flest mulig privatpersoner, med historier og viktige budskap om selvmord og selvmordsforebygging.
Både offentlige og private aktører skal bidra til kampanjen som ambassadører, fra politiets nettpatrulje i Trøndelag og Veteran Midt-Norge til NTNU og studentsamskipnaden Sit.
Trøndelag fylkeskommune og en rekke kommuner i Trøndelag og Møre og Romsdal er med på dugnaden. Dessuten har en rekke aktører fra idretten sagt at de ønsker å stille opp, deriblant Nidaros Hockey, Rosenborg ballklub og Molde fotballklubb.
Historier om håp
I anledning folkeopplysningskampanjen, har RVTS Midt samlet inn en rekke historier om håp. Dette er historier hvor deltakere forteller hva som har gitt dem håp, gjennom vanskelige stunder. Disse historiene vil være en del av prosjektet. Hensikten er å gi eksempler på erfaringer knyttet til endring og bedring i enkeltindividers situasjon.
RVTS Midt har regionalt ansvar for kampanjen
Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, region midt (RVTS Midt) har det regionale ansvaret for gjennomføring av folkeopplysningskampanjen. Prosjektet ledes av Nasjonalt senter for selvmordsforskning- og forebygging (NSSF). Det er Helsedirektoratet som eier prosjektet.